Latanie samolotami to coraz popularniejsza forma podróżowania. Niestety, czasami zdarzają się sytuacje, gdy lot z różnych przyczyn zostaje odwołany. W takiej sytuacji konsumenci mogą jednak ubiegać się o finansowe odszkodowanie.
Odwołany lot – jakie prawa ma pasażer?
Pomimo że odwołania lotów występują relatywnie rzadko, to nadal się zdarzają. W takiej sytuacji prawa pasażera są jednak mocno chronione i może on liczyć na rekompensatę w różnych formach. Zgodnie z prawem, klientowi przysługuje możliwość zwrotu pieniędzy za bilet bądź wymiany go na inne połączenie. W przypadku odwołania lotu konsument może liczyć na odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro. Prawo to jednak nie obowiązuje każdorazowo. Odszkodowania tego nie można bowiem uzyskać, kiedy lot został odwołany z przyczyn nadzwyczajnych lub wtedy, gdy poinformowano o zaistniałym fakcie pasażerów przynajmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem.
Kiedy można ubiegać się o odszkodowanie?
Pomimo że odszkodowania za odwołane loty są wypłacane dosyć często, to ich uzyskanie wbrew pozorom nie jest przesadnie proste. Trzeba bowiem spełnić kilka wymogów, które pozwolą zakwalifikować daną sytuację do odszkodowania. Przede wszystkim, wylot musi być zaplanowany na lotnisko znajdujące się w państwie przynależącym do Unii Europejskiej. Ważnym wymogiem uprawniającym do walki o odszkodowanie jest również zarejestrowanie firmy lotniczej w UE. Możliwość ubiegania się o finansową rekompensatę za odwołany lot została szczegółowo omówiona w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego Rady UE z 11 lutego 2004 r. W dokumencie tym zawarte zostały wszystkie najważniejsze informacje dotyczące postępowania w przypadku odwołanego lotu z powodu problemów technicznych, niekorzystnych warunków pogodowych czy problemów operacyjnych przewoźnika.
Jak ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot?
Uzyskanie odszkodowania za odwołany lot to dość żmudny proces, który wiąże się z dużą liczbą formalności. Przede wszystkim, należy pamiętać o terminie, w jakim obowiązkowo trzeba złożyć swoją chęć ubiegania się o odszkodowanie. Zgodnie z prawem, wynosi on dokładnie 12 miesięcy od momentu planowanego wylotu. Klienci mają więc równo rok, by dokładnie rozplanować swoje działanie. Aby uzyskać odszkodowanie, należy złożyć reklamację liniom lotniczym i dokładnie poinformować o całej sytuacji. Jeżeli wszystkie wymogi zostały spełnione, to klient może otrzymać nie tylko zwrot gotówki za bilet, ale również dodatkowe pieniądze mające pokryć powstały problem. Ważne jest, aby na początku postarać się dogadać z samą firmą lotniczą, a dopiero jeśli to nie poskutkuje, podjąć kroki prawne. W większości przypadków przewoźnicy bezproblemowo wypłacają bowiem należne pieniądze.